درمان شانه یخ زده

شانه یخ زده چیست؟

درد‌هایی که ما در زندگی تجربه می‌کنیم، علاوه بر آزاری که بر جسم ما وارد می‌کنند، به روح و روان ما هم آسیب وارد می‌کنند، به گونه‌ای که انجام کارهای روزانه سخت و طاقت فرسا می‌شوند.

یکی از مشکلات جسمی که بسیار دردناک و آزار‌دهنده است، شانه یخ زده یا شانه منجمد و به انگلیسی Frozen Shoulder است.

معضل شانه یخ زده یا فروزن شولدر، در واقع به نوعی زخم شدن بافت شانه است که معمولا منجر به سفت شدن و گرفتگی مفصل آن می‌شود و به تبع درد شدیدی را در بدن بیمار پدید می‌آورد؛ این مشکل در مفصل، به خصوص در سنین میانسالی، از مشکلات شایع تلقی می‌گردد.

در ادامه به توضیحات بیشتر و اطلاعات مفیدی هم در مورد روند و نحوه درمان شانه یخ زده با کمک مواردی مانند طب فیزیکی، فیزیوتراپی و تزریق پی آر پی، پرداخته‌ایم.

علائم شانه یخ زده

این درد اذیت کننده، مشکلاتی مانند سختی در خوابیدن به علت احساس درد شدید و فشار در شانه، تداخل در روند زندگی نرمال شخص و نا‌توانی در رسیدگی به کار‌ها، خشکی شانه و مشکلات بسیار دیگری را به وجود می‌آورد.

 

تشخیص و درمان شانه یخ زده

اگر شما هم از شانه یخ زده یا منجمد رنج می‌برید، کلینیک طب فیزیکی بهار با ارائه بهترین درمان‌های شانه یخ زده مانند فیزیوتراپی، به شما برای بازگشت به سلامتی خود یاری می‌رساند.

گاهی گفته می‌شود که شانه منجمد می‌تواند بر اثر دلایل مختلفی مانند دیابت یا حتی مشکلات عصبی به وجود بیاید و بعضی اوقات هم گفته می‌شود این درد بر اثر التهاب اتفاق می‌افتد، اما در هر صورت، این مشکل زندگی فرد را مختل می‌کند.

علاوه بر احساس درد در شانه، گاهی حس ناراحتی در بازو یا حتی ترقوه هم ایجاد می‌شود و در موارد بدتر، بعضی از افراد نا‌توانی در حرکت دادن شانه را هم تجربه می‌کنند. همچنین این موضوع شانه منجمد، گاها در بانوان بیشتر دیده می‌شود.
در شانه یخ زده، اکثر اوقات درد بیمار با حرکت دست یا شانه بیشتر می‌شود که باعث سخت شدن انجام هر فعالیتی خواهد شد؛ اما در این کلینیک با معاینه تخصصی شانه، شدت درد را کاهش داده و در نهایت مشکل را از بین می‌برند.

درمان‌های شانه یخ زده

فیزیوتراپی شانه

فیزیوتراپی چیست؟ به‌شکلی مختصر، فیزیوتراپی که نوعی بازپروری است، به علم و شیوه‌ای گفته می‌شود که با بعضی اقدامات، به کسانی با مشکلات حرکتی و همانند آن، از جمله آسیب دیدگی‌هایی در شانه، گردن، کمر و پاها و از این قبیل، کمک می‌کند.
پزشک با علم فیزیوتراپی شانه به بیماران آموزش می‌دهد و یاری می‌رساند تا توان خود را بازگردانند یا بتوانند از حداکثر آن استفاده کنند؛ پس این کار حتما توسط پزشکی که دانش آن را دارد یا فیزیوتراپیست، انجام می‌شود.

فیزیوتراپی شانه که روشی کم تهاجمی و موثر برای کاهش و تسکین درد شانه است تا شما بتوانید به فعالیت‌های روزمره خود برگردید، در کلینیک طب فیزیکی بهار با بهترین امکانات و پزشک متخصص، انجام می‌شود.
همچنین لازم به ذکر است که روش‌های فیزیوتراپی علاوه بر افزایش توانایی، در جهت جلوگیری از کار‌افتادگی شانه هم، تاثیر به‌سزایی دارند.
فیزیوتراپی شانه که بی‌خطر و مطمئن است، نه تنها شانه یخ زده را تسکین یا درمان می‌بخشند بلکه برای انواعی از درد‌ها و مشکلات در شانه هم موثر خواهد بود.

 

فیزیوتراپی شانه چگونه انجام میشود

برای فیزیوتراپی شانه، گاهی ورزش‌های متنوع و مفید مانند حرکات نرمشی و گاهی هم از متدهایی مانند ماساژ درمانی برای از بین بردن درد یا کاهش آن، استفاده می‌شود.


از جانبی هم، در فیزیوتراپی شانه علاوه بر ماساژ درمانی و نکاتی که به آن‌ها اشاره شد، برای بعضی مراجعه کنندگان از فاکتور‌ها یا تجهیزاتی مانند شاک ویو، مگت تراپی، لیزر درمانی و یا غیره، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این نوع فیزیوتراپی به عواملی مانند کم شدن التهاب شانه و در نتیجه بهبودی کامل آن، منجر می‌شود. پس می‌توان گفت فیزیوتراپی شانه یکی از بهترین راه های درمان شانه منجمد یا یخ زده است زیرا همان‌طور که می‌دانید شانه یخ زده علائمی مانند التهاب، درد و گرفتگی را به همراه دارد که علم فیزیو‌تراپی برای همه این‌ها موثر است.


مدت استراحت بعد از فیزیوتراپی شانه هم به عواملی مانند سن بیمار، روند درمانی، نوع درمان، شدت آسیب و موارد گوناگونی بستگی دارد که حتما باید پزشک با توجه به این‌ها، مدت را تشخیص دهد.
اگر برای انجام الکتروتراپی، حرکات فیزیوتراپی، لیزر درمانی و همه موارد دیگر، به متخصص طب فیزیکی در کلینیک پیشرفته طب فیزیکی بهار مراجعه کنید، عوارض فیزیوتراپی به حداقل آن مانند چیز‌هایی ناچیز مثل کمی تورم یا حتی در کل به نداشتن عوارض می‌رسد.

تزریق پی آر پی شانه

تزریق پی ار پی (PRP) که مختصر شده انگلیسی (پلاسمای غنی پلاکت) است تکنیکی به روز می‌باشد و با ماده‌ای که از مقدار بسیار کمی از خون شما به دست می‌آید، تزریق در بافت شانه انجام می‌شود و این ماده، بافت را اصلاح و ترمیم می‌کند.

روند این تکنیک معمولا به این صورت است که مقدار خون کمی که از شما گرفته شده را در دستگاهی با نام سانتریفیوژ قرار داده می‌شود سپس این دستگاه با جدا سازی اجزای خون، ماده قابل تزریق را تولید می‌کند؛ این شیوه کاملا بی‌خطر و طبیعی انجام می‌شود و برای درمان دردهای شانه بسیار مفید و تاثیرگذار می‌باشد.

برای تزریق پی ار پی شانه به مراقبت‌های قبل از تزریق مانند انجام دادن آزمایش‌هایی که پزشک از شما درخواست می‌کند و مراقبت‌های بعد از آن مانند عدم لمس کردن ناحیه تزریق شانه و خود‌داری از فعالیت‌های سنگین، نیاز است.
بر این نکته تاکید می‌شود که قبل و بعد از تزریق پی ار پی شانه، با مشاوره پزشک، به مدتی کوتاه باید از مصرف بعضی از دارو‌ها مانند دارو‌های ضد التهابی، پرهیز شود.
عوارض تزریق پی ار پی، می‌تواند سوزش کم، قرمز شدن ناحیه تزریق، مقداری تورم و یا حتی به کل، بدون عوارض باشد زیرا این روش کاملا طبیعی است و در آن از مواد خطرناک یا شیمیایی استفاده نخواهد شد؛ پس جایی برای نگرانی مراجعه کننده نیست.

از جانبی دیگر بعضی‌ها نگران هستند که آیا تزریق پی ار پی درد دارد؟ در جواب این سوال به‌شکلی عمومی می‌توان گفت که خیر، معمولا پزشک در قسمت مورد تزریق یا شانه، از مقداری بی‌حسی استفاده می‌کند تا درد هنگام تزریق به حداقل برسد.
هزینه پی ار پی نسبت به خیلی از روش‌های رایج درمان شانه، بسیار کمتر و مقرون به صرفه است، به‌علاوه این تزریق در شانه نتیجه سریع و موثری هم دارد.