فیزیوتراپی بعد از عمل زانو

فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی زانو (آرتروپلاستی) سبب تقویت عضلات اطراف ناحیه مذکور شده و شدت عوارض پس از جراحی را کاهش می‌دهد. از این‌رو پزشکان ارتوپد پس از عمل تعویض مفصل زانو یا سایر درمان‌های مشابه، فیزیوتراپی را برای بیماران خود تجویز می‌کنند تا سرعت پروسه درمان بیشتر شود. بنابراین ما هم در این بخش از مجله مرکز درمانی و جراحی بهار قصد داریم اطلاعات ارزشمندی راجع به فیزیوتراپی بعد از عمل زانو خدمت شما عزیزان ارائه کنیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

چرا فیزیوتراپی بعد از عمل زانو مهم است؟

فیزیوتراپی بعد از عمل زانو نقش بسزایی در تسریع فرآیند درمان و پیشگیری از ایجاد عارضه و سفتی مفصل دارد. به واسطه این روش، بیمار در سریع‌ترین زمان ممکن دامنه حرکتی و توان خود را بازیابی کرده و سبب می‌شود تا زودتر از آنچه که انتظارش را داشته، سلامت خود را مجدد به دست آورد. فلذا به طور کلی می‌توان گفت که انجام فیزیوتراپی پس از عمل تعویض مفصل زانو، سبب تضمین سطح کیفی سلامت مفصل شما خواهد شد. حال در ادامه همراه ما باشید تا چند مورد از فواید این پروسه را به دقت مورد بررسی قرار دهیم.

کاهش میزان عوارض پس از جراحی

پس از عمل زانو با عوارضی مانند تورم، اسپاسم عضلات و درد مواجه خواهید شد، در این صورت ممکن است دوران نقاهت شما سخت‌تر از حالت معمول سپری شود، اما مطمئنا با انجام دوره درمانی فیزیوتراپی، به سرعت این عوارض برطرف شده و درد چندانی پس از عمل نخواهید داشت.

تقویت عضلات اطراف زانو

پس از انجام عمل زانو، مدتی نباید فعالیت سنگین داشته باشید یا فشار خاصی به پای خود وارد کنید. همین مسئله به مرور سبب تضعیف عضلات ناحیه زانو خواهد شد، به همین خاطر با شرکت در جلسات فیزیوتراپی بعد از عمل زانو، می‌توان عضلات مذکور را تقویت کرد و دامنه حرکتی آن را در سریع‌ترین زمان ممکن به حالت قبل بازگرداند.

توانبخشی زانو

افرادی که عمل تعویض مفصل زانو انجام می‌دهد، برای مدت قابل توجهی باید استراحت کنند و فعالیت خاصی نداشته باشند، تا سرانجام جراحات و آسیب دیدگی زانو بهبود یابد و بتوانند فعالیت خود را از سر بگیرند. در چنین وضعیتی، با بهره‌گیری از تکنیک‌های فیزیوتراپی می‌توان روند ترمیم بافت‌ها و بازتوانی را تسریع کرد و وضعیت بیمار را طی مدت زمان کمتری، بهبود بخشید.

نحوه مراقبت از زانو بعد از عمل

همانطور که تا اینجای کار متوجه شدید، فیزیوتراپی بعد از عمل زانو نقش مهمی در تسریع فرایند بهبود بیمار ایفا می‌کند. در کل مراقبت‌های پس از عمل، تاثیر بسزایی بر توان بخشی بیمار داشته و عوارض و درد ناشی از جراحی را کاهش می‌دهد. از این‌رو در ادامه چند مورد از بهترین روش‌های مراقبت و درمانِ پس از جراحی زانو را شرح خواهیم داد.

انجام تمرینات فیزیوتراپی

نوع تمرینات و تکنیک‌های فیزیوتراپی بعد از عمل زانو، با توجه به وضعیت بیمار، توسط فیزیوتراپیست تعیین می‌شود. معمولا طی جلسات اولیه، تمریناتی تجویز خواهد شد که سبب کاهش درد و التهاب شود. در جلسات آینده هم به مرور، برای تقویت عضلات تضعیف شده، فرد باید به صورت منظم و اصولی ورزش‌های جدیدی که توسط پزشک یا فیزیوتراپ می‌شود را انجام دهد، تا به مرور مفصل زانو به حد تعادل برسد و بهبود یابد.

مراقبت از زخم و رعایت بهداشت

نکته دیگری که در کنار انجام فیزیوتراپی بعد از عمل زانو باید حتما رعایت کنید، مراقبت از جای زخم و رعایت بهداشت است. این کار باعث می‌شود تا از ابتلا به عفونت محل زخم جلوگیری کنید و دوران نقاهت خود را با خطر کمتری سپری نمایید. بدین منظور می‌توانید آنتی بیوتیک‌های مختلفی را که پزشک تجویز می‌کند، مصرف کرده و بانداژ محل زخم را به موقع تعویض کنید.

پیشگیری از تشکیل لخته خون

پس از عمل تعویض مفصل زانو، یکی از مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های بیمار این است که تلاش خود را بکند که تا حد امکان از بروز لخته در ناحیه زانو پیشگیری نماید. مسلما پوشیدن جوراب ضد لخته مصرف دارو‌هایی نظیر آسپرین (با تجویز پزشک)، بسیار کمک کننده خواهد بود. علاوه بر این موارد، با شرکت در جلسات فیزیوتراپی بعد از عمل زانو و انجام ورزش‌های مختلفی که فیزیوتراپیست آموزش می‌دهد، می‌توانید پای خود را به آرامی و مطابق با آموزشات حرکت دهید، تا کیفیت گردش خون در رگ‌ها نیز بهبود یابد.

تفاوت فیزیوتراپی بعد از عمل زانو در کلینیک و منزل

در کلینیک از دستگاه‌های مختلفی نظیر اولتراسوند، الکترو تراپی، لیزر و… برای کاهش میزان درد و تورم استفاده می‌شود. همچنین برای تسریع فرایند بهبودی، از تکنیک‌های گوناگونی که با استفاده از یکسری دستگاه‌ها انجام می‌شود،‌ بهره میگیرند. علاوه‌بر این موارد، فیزیوتراپیست ورزش‌های مختلفی را به بیمار آموزش می‌دهد، تا با انجام آن سلامت خود را سریع‌تر بازیابد. در مقابل، فیزیوتراپی زانو در منزل شرایط نسبتا متفاوتی دارد. زیرا در این روش تجهیزاتی که می‌توان برای درمان بیمار استفاده کرد، محدودتر بوده و اغلب دستگاه‌های بزرگ قابل حمل و جابه‌جایی نیستند. البته این مورد، سبب محدودیت بزرگی در حوزه فیزیوتراپی نخواهد شد، زیرا اگر فیزیوتراپیست که درمان شما را انجام می‌دهد، در کار خود تبحر بالایی داشته باشد، بدون شک نواحی ضعیف شده را به راحتی شناسایی کرده و با روش‌های جایگزین و تکنیک‌های درمانی خاص، علائم شما را کنترل کرده و بهبود خواهد بخشید.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی مهم‌ترین نکات فیزیوتراپی بعد از عمل زانو پرداختیم و دانستیم که با شرکت در جلسات درمانی فیزیوتراپی (پس از انجام عمل تعویض مفصل زانو)؛ می‌توان گام موثری در جهت تسریع فرآیند بهبود و تقویت عضلات این ناحیه برداشت. از این‌رو توصیه ما هم به شما عزیزان این است که اگر روزی زانوی خود را عمل کردید، حتما برای اینکه دوران پس از جراحی را با سهولت بیشتری بگذرانید، حتما در جلسات توانبخشی فیزیوتراپی شرکت کنید. از همه مهم‌تر هم این است که باید به یک مرکز معتبر و خوش سابقه مراجعه فرمایید، تا ضمن بهره‌مندی از خدمات باکیفیت، خیالتان از بابت دستیابی به نتیجه مطلوب پس از اتمام دوره درمانی آسوده باشد.

به همین خاطر ما هم در مرکز درمانی و جراحی بهار همواره در تلاشیم تا با بهره‌گیری از دانش و مهارت کادر مجرب پزشکی و دستگاه‌های مدرن و پیشرفته، بهترین خدمات سلامت را خدمت مردم شریف ایران عرضه داریم و شاهد لبخند رضایت بر لبان پر مهرتان باشیم. از این‌رو شما عزیزان می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های موجود در سایت، با ما تماس حاصل فرمایید و نسبت به انجام هماهنگی‌های لازم، جهت رزرو نوبت و مراجعه حضوری اقدام کنید.

امیدواریم نهایت لذت را از مطالعه این مقاله برده و اطلاعات ارزشمندی پیرامون موضوع مطرح شده به دست آورده باشید. لطفا تجربیات و پیشنهادات خود را در این باره، با ما و سایر کاربران مجله اینترنتی بهار در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، سپاسگزاریم.

سوالات متداول

به طور کلی اگر بخواهیم راجع به میزان ماندگاری اثرات درمانیِ عمل تعویض مفصل زانو صحبت کنیم، باید بگوییم که ماندگاری پروتزهای زانو ۱۰_۱۵ سال می‌باشد، از این‌رو بهترین زمان برای انجام این عمل، حداقل‌ در ۶۰ سالگی است.

زیرا در این نواحی از بدن کودکان، صفحات رشد وجود دارد که اگر آسیبی بدان وارد شود، رشد بدن متوقف شده یا دچار اختلالات نابهنجار خواهد شد. به همین خاطر انجام این جراحی برای کودکان، چندان مرسوم و باب میل علم پزشکی نیست.

در صورتیکه نتایج روش‌های دیگر نظیر فیزیوتراپی یا دارو درمانی یا تزریق داخل زانو نتیجه مطلوبی در پی نداشت، پزشک تصمیم خود را مبنی بر انجام عمل جراحی زانو خواهد گرفت.

اگر در جلسات فیزیوتراپی بعد از عمل زانو شرکت کنید و توصیه‌های پزشک را به خوبی انجام دهید، پروسه درمان شما و بازگشت به زندگی عادی، حدود ۲ ماه زمان بر خواهد بود.

یک الی ۲ ماه زمان خواهد برد تا سلامت خود را به دست آورید و قادر به رانندگی باشید.